BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 23, 2010

grrrrrrrrrrr

x bley tido plak.....esok kul 8 nk kene bangun plak.
adoyaiiiiiiiiiii.....ammmaaaaaaaaa.....appppppppaaaa.....




p/s: tu jela entry aku tuk ari ni....hehehe

Monday, March 15, 2010

buDak2 baru nak 'up'

akhirnye aku berjaya postkn entry yg pertama tuk bln march ni...hehehe



Friday, February 26, 2010

Cara-cara untuk mengawal malu bila kantoi

Sedikit perkongsian di kala aku masih keliru. Sekadar untuk menitipkan senyuman di bibir sendiri:-


1. Jika diketawakan rakan ketika tertidur di kelas/pejabat sehingga meleleh air liur basi, terus bangun separuh sedar dan buat-buat kena sawan sambil keluarkan lagi air liur. Gerenti rakan anda itu akan panik dan berhenti ketawakan kamu. Tak pun, bangun dan cakap “Astaghfirullahalazim, kenapa tak kejut aku”, kemudian sambung tidur balik (yang ni memang ada kawan aku amalkan dlu2.. huhu).

2. Kalau tersilap menyapa orang yang tak dikenali, teruskan menganggap dia kenalan sendiri dan bagi dia duit kononnya pernah berhutang dengannya. Mesti dia pun mengaku kamu adalah kenalannya. Selepas tu bawalah dia pergi makan di gerai mana yang berdekatan.

3. Jika ditegur orang kerana zip seluar terbuka, jawab dengan selamba mengatakan ini adalah gaya berfesyen atau katakan bahawa zip itu rosak sambil berfalsafah “biar rosak zip, jangan rosak akhlak”. Apabila dah tak ada orang tu, cepat-cepat la zipkan, kan nanti tak pasal-pasal “dia” mengamuk…

4. Bercakap seorang diri kerana kawan ditinggalkan di belakang semasa berjalan dengannya dan teruskan bercakap serta ketawa sambil menyumpah kawan macam orang gila. Tentu orang takkan gelakkan kerana menyangka kamu ada masalah mental kronik. Tapi jangan lebih-lebih sangat, dirisaukan anda akan berakhir di Hospital Bahagia. Ahaks…

5. Jika tersilap masuk tandas wanita, buat-buat muka gelabah dan cemas sambil berlakon menyatakan tujuan kamu masuk kerana nak mencari isteri atau saudara perempuan (tak mahu guna alasan awek) yang dah sejam tadi masuk tapi tak keluar-keluar lagi.


:::Hati-hati bila korek hidung:::

Thursday, February 25, 2010

L@G1-L@G1 B1B1R

Monday, February 22, 2010

B1B1R L@G1

Monday, February 15, 2010

B1B1R

Tuesday, February 9, 2010

Mayat Lalat

Org kalo dah terlebih kreatif mayat lalat pn boleh dijadikan seni.
Aku pn pelik kenapa keluarga mangsa tak tuntut je mayat2 mangsa ni....

Thursday, February 4, 2010

Ulik Mayang

*gambar hiasan*

Ulit Mayang adalah seni persembahan Melayu yang boleh dianggap seni teater muzika kerana di dalamnya terdapat bermacam-macam seni persembahan, pantunnya dilagukan, ada tarian mengikut lagu dan irama, dilakun oleh peranan-peranan seperti Puteri Tujuh, watak pawang dan pesakit.

Ulit Mayang dan Ugam Mayang (Pahang) merupakan acara ritual masyarakat Terengganu beberapa abad yang lalu. Kewujudan setua Main Puteri dan persembahan Mak Yong di kelantan begitu popular pada tahun-tahun 1870an iaitu sezaman dengan permulaan perkembangan drama bangsawan di Tanah Melayu.

Dalam upacara yang dianggap permainan ini, seorang bomoh atau pawang akan memulakan persembahan dengan membaca mentera memuja sejambak mayang pinang atau lukah atau kukur kelapa atau sebuah serkap dan benda-benda itu akan bergerak perlahan-lahan dan menari-nari dengan sesiapa sahaja yang memegang mayang tadi atau dengan objek-objek lain.

Kedatangan setiap puteri disambut dengan tabuiran tujuh biji bertih jantan dan biasanya setiap orang puteri akan memberi salam dan salam ini hanya dapat didengari oleh Pawang atau Peduan (Pembantu Pawang) sahaja.

Puteri Tujuh : Assalamualaikum!
Peduan : Waalaikumussalam!
Puteri Tujuh : Apa hajat dipanggil hamba turun ni?
Peduan : Nak minta tengok si Fatimah ( jika pesakit itu perempuan dan kalau pesakit itu lelaki diberikan nama Ali) Minta tolong tengok dan sembuhkan penyakit (jika untuk persembahan hiburan, minta tenangkan keadaan dan berikan semangat yang baik).
Puteri Tujuh : Ambo (hamba) tak reti (tak pandai), tapi cuba-cuba buat cuba- cuba tengok.

Ketujuh-tujuh puteri ini berpakaian sama dan setiap orang akan menyanyikan lagu secara solo atau beramai-ramai seperti berikut:

Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya satu

Puteri satu berbaju serong
Puteri satu bersanggul sendeng
Puteri satu bersubang gading
Puteri satu berselendang kuning

Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggul sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning

Ulit mayang diumbut
Ulit dengan jala jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya tiga

Puteri tiga berbaju serong
Puteri tiga bersanggul sendeng
Puteri tiga bersubang gading
Puteri tiga berselendang kuning

..................................................

..................................................

Nyanyian dinyanyikan terus sehingga sampai kepada Puteri Ketujuh. Penutup lagu tersebut adalah seperti di bawah :

Ku tahu asal usul mu
Yang darat pulang ke dara
Yang laut pulang ke laut
Nasi kuning hamba sembahkan

Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala.

Samada dalam persembahan permainan atau pengubatan, ke tujuh orang puteri itu menghilangkan diri pulang ke laut setelah selesai.

p/s....entri ni hanya utk pengetahuan sahaja bukan utk ikutan.



Saturday, January 30, 2010

Mangsa Lagi!!!!!!!!


1. 1st insert this badge or the pic above to inform u have been awarded.
----dh siap----

2. Make sure u take the pic n said it is from NINA.
----tag ni dari NINA. mula2 x paham jgk ape bende nih. Slps di'explain' beribu2 kali oleh NINA baru paham. hahaha...... btw tq to NINA-----

3. You should tell 10 facts or hobbies about yourself.
a) main
b) makan
c) tido
d) jalan-jalan
e)borak-borak
f)kacau org
g)lepak-lepak
h) minum-minum
i) sembang-sembang
j) gelak-gelak

4. You should choose 5 other bloggers (easier the ones who follow you) and tell their names in your blog.

a) nina
b) juan
c) once
5. Dont forget to go to their blog and tell them they have been tagged
-----dah----



Friday, January 29, 2010

FACIAL TREATMENT

ni lah cara terbaik utk rawatan muka...

video

MAS IDAYU JUARA PIDATO

KANGAR: Pelajar dari Pusat Pengajian Kejuruteraan (PPK) Sistem Elektrik, Mas Idayu Saidin muncul johan kategori Bahasa Melayu pertandingan Pidato Piala Naib Canselor 2010 baru-baru ini.

Mas Idayu yang menyampaikan pidato bertajuk “Kebejatan Moral Barah Dalam Negara” membawa pulang wang tunai berjumlah RM100, piala pusingan, plak dan sijil penyertaan.

Manakala tempat kedua dimenangi Nur Izzati Mohamad Sobri dari PPK Alam Sekitar dengan tajuk “Budaya Bangsa Malaysia Mekanisma Perpaduan” dan ketiga Muhammad Nur Aiman Uda bertajuk “Mahasiswa Pemangkin Pembangunan Negara. Kemenangan itu membolehkan mereka membawa pulang wang tunai RM70 dan RM50, plak dan sijil penyertaan.

Sementara itu bagi kategori Bahasa Inggeris pula, johan dimenangi Christian Entaban Anak Morris Unong PPK Komputer dan Perhubungan bertajuk “University - A Platform For Unity”, tempat kedua, Su Natasha Mohamad, PPK Mekatronik dengan tajuk “English As The World Language” dan di tempat ketiga dengan tajuk yang sama,dimenangi oleh Abdullah Redhuan Ismail dari PPK Komputer & Perhubungan.

Hadiah disampaikan oleh Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UniMAP, Prof. Dr. Sazali Yaacob.

( 27/1/2010 )
Mas Idayu juara pidato Piala Naib Canselor 2010


.....Tahniah kpd beliau krn memiliki nama yg sama dgn nama artis.

LECTURE YG BOSAN

inilah hasilnya bila aku boring dlm klas:-




Wednesday, January 27, 2010

PEROKOK YANG OTAI

Monday, January 25, 2010

SUNGAI DI BAWAH LAUTAN



Kisah Air Masin & Air Tawar

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery' pasti
kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan..."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.









LEGION 2010

KEPADA SESIAPA YG NK TGK CITE NI.....X PAYAH LA.
X BEST DAN MENGARUT.....HUKHUKHUK

Friday, January 8, 2010

TESTING 1....2....3

Wonder Girls
Nobody (English) lyrics

l
You Know I still Love You Baby.
And it will never change. (Saranghae)

I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You
How can I be with another, I don't want any other
I want nobody nobody nobody nobody

Why are you trying to, to make me leave ya
I know what you're thinking
Baby why aren't you listening
How can I just
Just love someone else and
Forget you completely
When I know you still love me

Telling me you're not good enough
My life with you is just too tough
You know it's not right so
Just stop and come back boy
How can this be
When we were meant to be

I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You
How can I be with another, I don't want any other
I want nobody nobody nobody nobody

I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You
How can I be with another, I don't want any other
I want nobody nobody nobody nobody

Why can't we just, just be like this
Cause it's you that I need and nothing else until the end
Who else can ever make me feel the way I
I feel when I'm with you, no one will ever do

Telling me you're not good enough
My life with you is just too tough
You know me enough so
You know what I need boy
Right next to you is where I need to be.

I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You
How can I be with another, I don't want any other
I want nobody nobody nobody nobody

I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You
How can I be with another, I don't want any other
I want nobody nobody nobody nobody

I don't want no body, body
I don't want no body, body

Honey you know it's you that I want, it's you that I need
Why can't you see~

I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You
How can I be with another, I don't want any other
I want nobody nobody nobody nobody (2x)

Back to the days when we were so young and wild and free
Nothing else matters other than you and me
So tell me why can't it be
Please let me live my life my way
Why do you push me away
I don't want nobody nobody nobody nobody but you.